خوراکی های ممنوعه

به گزارش مجله باهام، میوه خوری پر است از میوه های رنگ و وارنگ فصل. همگی خوشمزه و سرشار از فایده. قراراست مهمان ها ابتدا هریک بشقابی پر از میوه بخورند و بعد نوبت برسد به قهوه و چای به همراه قند یا کشمش و خرما. همگی خیال شان راحت است که این مواد همه در نوع خود مفیدند و نگرانی خاصی در مصرف آن نیست.

خوراکی های ممنوعه

همه مطمئن اند به جز خانم عظیم که به تازگی نوه ها برایش جشن تولد 85 سالگی گرفته اند. او همین هفته پیش با پزشک خود ملاقات داشته و حالا می داند بعضی مواد غذایی که ممکن است برای بقیه مفید باشد با بدن او چندان دوست نیست.

وی این اسرار را به هم سن وسالان خود می گوید تا همه با احتیاط به استقبال عمری طولانی و مملو از سلامت بفرایند.(با تشکر از جاوید نجفی)

گریپ فروت

سرشار است از خاصیت و مصرف آن در زمستان به همه توصیه می گردد، اما سالمندان باید در خصوص آن محتاط باشند.

معمولا هر فرد سالمند انواع و اقسام قرص و دوا و دارو مصرف می کند. گریپ فروت ازجمله موادی است که می تواند بر داروی مصرفی تاثیر گذاشته و آن را دستخوش تغییراتی کند. خوردن گریپ فروت به افرادی که داروی کنترل فشارخون مصرف می نمایند توصیه نمی گردد.

بدن فردی که دارو مصرف می نماید آنزیمی فراوری می نماید که ممکن است گریپ فروت آن را از بین ببرد. در نتیجه دارو آزادانه در بدن او به حرکت خود ادامه می دهد و می تواند فرد را دستخوش اوردوز کند.

سالمندانی که مایل به استفاده از گریپ فروت هستند باید از پزشک درمانگر خود مشاوره بگیرند تا اطمینان حاصل نمایند خوردن گریپ فروت، داروی مصرفی شان را تحت الشعاع قرار نمی دهد. همچنین ممکن است گریپ فروت در افراد ایجاد حساسیت کند و این به دلیل خود میوه یا روغن موجود در پوست آن است.

قهوه

به آرامش یاری می نماید و مبارزی جدی با سرطان است، اما ممکن است نوشیدن آن برای سالمندان مضراتی به همراه داشته باشد. سالمندان خواب کمتری از جوان ترها دارند و کافئین موجود در قهوه و چای و شکلات، این بی خوابی را افزایش می دهد.

نوشیدن قهوه در حد زیاد اضطراب، تشویش و احساس خستگی را برای سالمند به ارمغان می آورد. قهوه آب بدن را کم می نماید و این خود عامل بسیاری از بستری شدن ها در میان سالمندان است. افرادی که دچار مسائل قلبی اند باید از قهوه دوری نمایند چون استرس زاست و موجب ضربان قلب می گردد.

از این گذشته، قهوه اسید معده را تحریک می نماید، پس مصرف آن به سالمندان دچار زخم معده توصیه نمی گردد. به طورکلی، سالمندان باید مواد کافئین دار ازجمله قهوه و چای و شکلات را در حجمی محدود مصرف نمایند.

سالمندان می توانند به انواع دمنوش گیاهی مثل بابونه، به لیمو، نعناع، گل یاس و دارچین و دیگر موارد زیرنظر پزشک خود روی بیاورند.

نوشیدنی های شیرین

تعدادشان کم نیست. انواع نوشابه زرد و مشکی و بی رنگ و آبمیوه های صنعتی که یخچال هر سوپری را پر نموده دشمن درجه یک هر سالمندی است.

هر لیوان نوشابه به طور متوسط حاوی 13 حبه قند است، یعنی بیشتر از حجم مورد احتیاج بدن فرد در یک روز. نکته جالب اینجاست که بعضی نوشابه ها برای خود ظاهری آبرومند دست و پا نموده اند و ادعای رژیمی بودن دارند.

این یک باور غلط است. شیرین نماینده های مصنوعی باعث افزایش وزن می شوند و چون کالری کمتری دارند فرد را وسوسه می نمایند در حد بیشتری مصرف کند که نتیجه آن، چاقی ای است که خود سرآغاز هزار و یک درد و بیماری، به خصوص در سالمند است و همچنین آسیب جدی به دندان ها.

آبمیوه های صنعتی هم معمولا از حداقل میوه طبیعی و حداکثر قند و مواد افزودنی فراوری شده اند که سلامت هر فردی را نشانه می گیرد، به خصوص افراد مسن. مصرف نوشیدنی های خنک سالمی مثل شربت عسل، دوغ کم نمک یا سرکه انگبین می تواند جایگزینی خوب برای این نوع نوشیدنی های صنعتی باشد.

خرما

قطعا یکپارچه ضرر نیست. جایگزینی فوق العاده است برای قند و شکر. انرژی زاست و فرایند خون رسانی را بهبود می بخشد، اما نباید بیش از حد مصرف گردد. سالمندانی که قندخون و فشارخون بالا دارند باید در مصرف خرما احتیاط نمایند.

دیابتی ها باید طبق نظر پزشک این ماده غذایی را در رژیم تغذیه خود بگنجانند. خرما طبع گرمی دارد و افرادی که خود طبیعت گرم دارند ممکن است با مصرف آن دچار خارش و مسائلی مشابه شوند. دراین موارد باید خرما را به همراه ماده ای سرد مصرف کرد.

خرما دارای فیبر بالاست و اگر فرد آن را به همراه مواد فیبردار بخورد ممکن است تحت هجوم این میزان بالا فیبر قرارگیرد که نتیجه اش یا یبوست است یا اسهال. خرما چیزی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد اما سالمندان باید مقدار مصرفی آن را بادقت بسنجند و زیر نظر پزشک به مصرف آن بپردازند.

نمک

این یکی پیر و جوان ندارد و همگی باید در مصرف آن یک جهان احتیاط نمایند. اما خطر آن برای سالمندان به مراتب بیشتر است.

سالمندان بالای هفتاد سال نباید روزانه بیش از 1و2 گرم نمک مصرف نمایند و این مقدار یعنی مصرف ناهاری کم نمک، و حذف نمک پاش از زندگی.

سالمند باید خیار را بدون نمک بخورد به خصوص سالمندی که فشارخون بالا دارد یا سابقه ناراحتی قلبی داشته است.

پنیر شور، صبحانه ای ناسالم را برای فرد سالمند فراهم می آورد و بهترین جایگزین آن، پنیرهای کم نمک است به همراه سبزی خوردن یا خیار. پوکی استخوان و تنگی نفس هم از عواقب مصرف نمک است. فرد سالمند می تواند غذای خود را با ادویه جات مفید طعم دهد تا از مضرات نمک در امان بماند.

تخم مرغ

سرشار از مود مغذی است اما به دلایلی نمی توان آن را روزانه مصرف کرد. تخم مرغ کلسترول بالایی دارد و به همین دلیل مصرفی بیش از دو یا نهایتا سه عدد از آن در هفته برای فرد سالمند یعنی به جان خریدن خطر کلسترول بالا.

همچنین تحقیقات فراوان نشان می دهد ربط مستقیمی بین کلسترول و دیابت وجوددارد. پس مصرف روزانه تخم مرغ برای دیابتی ها ممنوع است و ازاین گذشته، ممکن است ره آورد مصرف بالای آن، شکل گیری دیابت در بدن باشد.

مصرف زیاد تخم مرغ یا گوشت و مرغ نیم پز ممکن است باعث مسمومیت غذایی در سالمند گردد و ازطرفی باعث ایجاد عفونت خون گردد. تمامی افراد احتمال ابتلا به عفونت خون را دارند، اما این خطر درمورد سالمندان به مراتب بالاتر است.

توصیه می گردد سالمندان حداکثر دو تخم مرغ در هفته استفاده نمایند و آن هم آب پز باشد. نیمرو یعنی گذاشتن تخم مرغ کنار روغن اشباع شده که خود بلایی جدید است برای سلامتی سالمند.

لیلا رعیت - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1564

به "خوراکی های ممنوعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی های ممنوعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید