دریافت نهایی کارگران 47 درصد افزایش یافته است

به گزارش مجله باهام، به گزارش تجارت نیوز، میکائیل عظیمی در مورد نحوه محاسبه میزان افزایش حداقل دستمزد 99 کارگران گفت: هنگامی که در مورد عدد سخن می گوییم در واقع از دو عدد مبدا و مقصد صحبت می کنیم و با توجه به اینکه شما مبدا و مقصد را چه چیزی در نظر بگیرید این عدد متفاوت می شود.

دریافت نهایی کارگران 47 درصد افزایش یافته است

وی افزود: کارفرمایان برای محاسبه حقوق کارگری که حداقل یک سال سابقه کار دارد باید علاوه بر حقوق پایه که 21درصد افزایش یافته، پایه سنواتی، دستمزد روزانه، حق مسکن، عائله مندی، سنوات، خواروبار و غیره را نیز محاسبه کنند. اگر آن را حساب کنید همین الان با همین بخشنامه هایی که دولت صادر کرده چیزی حدود 47 درصد افزایش دستمزد در عمل رخ می دهد، اما نه برای کسی که تازه شروع به کار می کند بلکه برای کسی که سابقه کار و مثلا یک یا دو فرزند دارد.

مدیر عامل موسسه راهبردهای بازنشستگی صبا و محقق حوزه اقتصاد توسعه ادامه داد: کنندگان کارگری می خواهند حداقل 50 درصد به عدد اول افزوده شود. اما کنندگان کارفرمایی و دولت می گویند عدد اول را کمتر تنظیم می کنیم ولی عدد آخر را طوری تنظیم می کنیم که به آن چیزی که کنندگان کارگری می خواهند نزدیک شود.

بزرگی با تاکید بر تنگناهای اقتصاد و دولت ایران گفت: درست است که جامعه کارگری آنقدر ناراضی بوده که حتی صورتجلسه شورای عالی کار را امضا نکرده است، اما بعید می دانم توانایی های دولت و اقتصاد ایران چیزی بیش از این مصوبه افزایش دستمزد باشد.

وی افزود: اقتصاد ایران در پنج، 6 سال گذشته در شرایط رشد منفی بوده است. در سال 99 بدون وجود کرونا باز هم ما شاهد رشد اقتصادی منفی بودیم. در سال گذشته برای اولین بار نرخ تشکیل سرمایه در کشور از استهلاک عقب تر افتاد، فاجعه ای که در این جمله نهفته است را اگر جامعه ای درک کند شب به خواب نمی رود. در نتیجه بعید می دانم با توجه به تمام این مضیقه ها بتوان گزینه ای پیشنهاد داد که این مصوبه خیلی تفاوت پیدا کند. یکی از سخت تمرین تصمیمات هر دولتی مشخص دستمزد است.

وی در پاسخ به تاثیرات افزایش بیشتر دستمزد بر بنگاه های اقتصادی توضیح داد: یک قاعده کلی برای همه بنگاه ها، کارگران و همه فعالیت های اقتصادی نمی توان یافت. افزایش دستمزد با توجه به گروه های کارگری، مقیاس بنگاه ها و نوع فعالیت اقتصادی تاثیر متفاوتی دارد. به عنوان مثال در بنگاه های که بیش از صد کارگر دارند مثل یک پالایشگاه یا کارخانه های بزرگ فولاد، سهم کل هزینه پرسنلی آنها از هزینه ها احتمالا به دو درصد هم نمی رسد در نتیجه اگر دستمزدها 50 درصد نیز افزایش می یافت، اصلا محلی از اعراب نداشت و درآمد بنگاه به اندازه ای است که بتواند از عهده آن بربیاید.

بزرگی افزود: اما کارگاهی که کمتر از 10 یا 20 کارگر دارد و جنس ارزانی نیز تولید می کند یا بنگاه های که به نیروی انسانی وابسته هستند همچون شرکت های مشاوره که سهم هزینه پرسنلی در هزینه های آنها بالا است، افزایش دستمزد بر هزینه های آنها بسیار تاثیرگذار است. در نتیجه با افزایش 50 درصدی حقوق پایه همه کارفرماها به سمت تعدیل نیرو یا قراردادهای کوتاه مدت گرایش پیدا می کنند.

وی اظهارداشت: طبق استانداردهای وزارت صنایع و مرکز آمار ایران، آمارگیری هایی که از صنایع ایران می شود اطلاعات کارگاه ها را در سه سطح کارگاه های بین 10 تا 50 نفر کارگر، کارگاه های 50 تا 100 نفر و کارگاه های با بیش از 100 نفر کارگر جمع آوری می کند در نتیجه اطلاعات کارگاه های دارای کمتر از 10 نفر کارگر به طور منظم گردآوری نمی شود. در حالی که 90درصد کارگاه های ما جزو همین کارگاه های کمتر از 10 نفر هستند که اطلاعاتشان گردآوری نمی شود.

منبع: ایرنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 1057

به "دریافت نهایی کارگران 47 درصد افزایش یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت نهایی کارگران 47 درصد افزایش یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید