چه انگوری برای کشمش پلویی خوبه

به گزارش مجله باهام، کشمش پلویی با چه انگوری درست میشه؟ کشمش یکی از متداول ترین انواع خشکبار در سبد غذایی ما ایرانی ها است. این خوراکی، از انگور خشک شده به دست می آید و انواع مختلفی دارد. بر اساس نوع کشمش، کاربرد آن هم فرق می نماید. ضمناً روشی که کشمش درست می گردد، هم بر طعم و هم بر ارزش غذایی آن تاثیر مستقیمی می گذارد. کشمش پلویی جزو پرکاربردترین انواع کشمش است و همان طور که از نام آن پیداست، در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از در به آنالیز برترین انگور برای کشمش پلویی، ویژگی های کشمش پلویی، کاربردهای کشمش پلویی و ارزش غذایی کشمش پلویی خواهیم پرداخت.

چه انگوری برای کشمش پلویی خوبه

انواع کشمش شامل چه مواردی می گردد؟

همان طور که می دانید برای تهیه کشمش خانگی یا کشمش صنعتی از انگورهای مختلف استفاده می گردد. به کار بردن انگورهای متنوع در طرز تهیه انواع کشمش، باعث تنوع در کشمش ها هم می گردد. رایج ترین دسته بندی برای تقسیم کشمش ها از نظر ظاهری و کاربرد، 3 دسته است که در ادامه به آنها می پردازیم:

کشمش سبز

کشمش سبز به کشمشی گفته می گردد که رنگ آن متمایل به سبز است. بعضی مواقع این کشمش ها، بسته به نوع انگور و روش خشک شدن، رنگ متمایل به زرد دارند. کشمش های سبز معمولا به عنوان آجیل در کنار دیگر مغزها یا همراه با نخودچی، استفاده می شوند.

کشمش های سبز هم از نوع دانه دار و هم بی دانه هستند و بسته به انگوری که کشمش های سبز از آنها به دست می آیند، خصوصیات ظاهری شان فرق دارد.

برای مطالعه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کشمش سیاه یا قهوه ای

کشمش های سیاه یا قهوه ای رنگ تیره ای دارند و بعضی از آنها کهربایی هستند. کشمش پلویی جزو کشمش های سیاه یا قهوه ای است که معمولا از کشمش های بدون هسته برای تهیه آنها استفاده می گردد.

برای یا همان کشمش پلویی، روش های مختلفی وجود دارد که برای مطالعه آن باید روی لینک مطلب کلیک کنید.

مویز

مویز هم نوعی کشمش به شمار میرود؛ چون از فرآورده های انگور و حاصل خشک کردن انگوری به نام انگور شاهانی است. مویز، جزو کشمش های سیاه است. برای مطالعه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

برترین انگور برای کشمش پلویی

انگورهایی که برای تهیه کشمش پلویی استفاده می شوند، علاوه بر اینکه روش تهیه آنها فرق می نماید، انگوری هم که برای کشمش پلویی به کار می رود، کمی فرق دارد. برترین انگوز برای کشمش پلویی خوب، باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

1- انگورهای مناسب برای کشمش پلویی بهتر است دانه ریز باشند.

2- انگورها بدون دانه باشند.

3- انگورها زرد و شیرین باشند. انگورهای قرمز، شیرینی کمتری دارند و هر چند می توان از آنها کشمش پلویی به دست آورد ولی برای درست کردن این نوع کشمش چندان مناسب نیستند. برترین انگور برای کشمش پلویی انگور زرد بی دانه مثل انگور عسکری است. برعکس مویز که انگور قرمز و سیاه دانه دار درست می گردد.

4- انگورها باید کاملا سالم باشند و هیچ آثاری از کپک و خرابی روی آنها وجود نداشته باشد.

5- اگر آثاری از لهیدگی در خوشه های انگور مشاهده کردید، حتما آنها را جدا کنید چون باعث خراب شدن دانه های دیگر می شوند.

در صورت تمایل می توانید را از فروشگاه های به روش های خرید یا اینترنتی تهیه کنید.

روش های مختلف برای تهیه کشمش

روشی که انگورها طبق آن خشک و تبدیل به کشمش می شوند، می تواند هم روی رنگ و هم روی ارزش غذایی آنها بگذارید. در این صورت، کاربرد کشمش هم متفاوت خواهد شد. متداول ترین روش ها برای درست کردن کشمش شامل موارد زیر است:

استفاده از تیزآب

تیزآب یک محلول اسیدی زرد یا قرمز رنگ است که از مخلوط اسید نیتریک و هیدروکلریک اسید به دست می آید. این محلول در حالت غلیظ، بسیار خورنده و دارای دود است. برای تهیه کشمش های سبز معمولا از امولسیون سرد یا تیزآب استفاده می گردد تا رنگ آنها تغییر نکند و سبز بمانند.

استفاده از گوگرد

یک روش دیگر برای تهیه کشمش سبز یا زرد، خشک کردن انگور با گاز گوگرد است. به کشمش هایی که با این روش درست می شوند، کشمش دودی هم گفته می گردد.

استفاده از نور و گرمای آفتاب برای کشمش پلویی

اگر طرز تهیه کشمش آفتابی را بلد باشید، می دانید که سنتی ترین روش درست کردن کشمش، استفاده از نور و دمای خورشید است. کشمش های آفتاب در روش خانگی، از انگورهایی درست می شوند که جلو آفتاب خشک می شوند اما در روش کارخانه ای، معمولا انگورها را بعد از برداشت در محلول تیز آب فرو می برند، سپس آنها را در معرض نور آفتاب خشک می نمایند.

فارغ از اینکه برترین انگور برای کشمش پلویی چیست، انگورهایی که برای تهیه کشمش پلویی مورد استفاده قرار می گیرند، عموما با این روش، خشک می شوند. یاری گرفتن از نور مستقیم خورشید، رنگ انگورها را تیره یا قهوه ای می نماید. البته نوع انگور هم می تواند روی این موضوع تاثیر داشته باشد.

استفاده از روش سایه خشک

در روش سایه خشک، انگورها در آفتاب خشک نمی شوند، برعکس، آنها را بعد از شستن در محیطی که سایه و دمای خشک داشته باشند، خشک می نمایند. انواع کشمش تیفی یا کشمش های زرد و سبز، به روش سایه خشک درست می شوند و به همین دلیل رنگ آنها سیاه یا تیره نمی گردد. ضمناً برای تهیه کشمش های تیفی، قبل از خشک کردن انگور در سایه، آن ها را در محلول تیزآب فرو می برند.

نکته: برای درست کردن کشمش پلویی نباید از روش سایه خشک استفاده کرد، چون در این صورت، رنگ کشمش ها روشن و سبز می مانند، در حالی که کشمش های پلویی رنگ سیاه، طلایی یا قهوه ای دارند.

کاربردهای کشمش پلویی در آشپزی

هر چند کشمش آفتابی که به کشمش پلویی هم معروف است، بیشتر به خاطر استفاده در معروف است ولی این تنها کاربرد کشمش پلویی نیست. کشمش پلویی را می توانید در موارد زیر به کار ببرید:

1- انواع شیرینی و کیک

کشمش به طور گسترده ای در تهیه انواع شیرینی های کشمشی،، بیسکویت و کوکی برای افزودن طعم شیرین طبیعی به کار می رود. در صورتی که کشمش را در کیک یا کوکی به کار می برید، ابتدا آنها را در کمی آرد بغلتانید تا در مایه کیک یا کوکی فرو نروند.

2- استفاده در انواع خورش و غذا

در خورش های مختلف مثل خورش مرغ با کشمش، یا ، کشمش پای ثابت خورش حساب می گردد.

3- در طرز تهیه کوفته و دلمه

به عنوان ماده میانی کوفته های مختلف مثل ، و و …، کشمش پلویی را همراه با آلو و زرشک می توانید به کار ببرید.

4- برای تهیه و تزیین انواع پلو

رایج ترین کاربرد کشمش پلویی، استفاده در تهیه انواع کشمش پلو است. بعلاوه از کشمش برای تزیین برنج به جای زرشک و خلال یا در کنار آن هم استفاده می گردد؛ مثلا در یا .

5- در تهیه انواع سوپ و آش

یکی دیگر از کاربردهای کشمش، برای طعم دادن و آش است. معمولا در این مواقع، کشمش پلویی را بعد از شستن، در دقایق پایانی پخت به صورت تفت داده یا تفت نداده در سوپ یا آش استفاده می نمایند.

6- کشمش به عنوان آجیل

هر چند کشمش سبز به عنوان کشمش آجیلی شناخته می گردد، ولی کشمش پلویی یکی از خوشمزه ترین انواع کشمش برای استفاده در کنار دیگر مغزها و آجیل ها است.

سوالات متداول درباره انگور برای درست کردن کشمش پلویی

برترین انگور برای کشمش پلویی چیست؟

برترین انگور برای کشمش پلویی، انگور بی دانه، کوچک و زرد مثل انگور عسکری است.

فرق کشمش پلویی و کشمش سبز چیست؟

کشمش پلویی معمولا از انگورهای بدون هسته و به روش آفتابی درست می گردد ولی کشمش سبز یا زرد، در انواع هسته دار و بدون هسته و با تیزآب به روش سایه خشک یا گوگردی درست می گردد. بهتر است کشمش سبز را جایگزین کشمش پلویی نکنید چون بافت و شیرینی این دو کشمش با هم فرق می نماید.

کشمش پلویی به چه روشی درست می گردد؟

کشمش پلویی معمولا به روش خشک کردن در آفتاب به صورت سنتی یا کارخانه ای درست می گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 مهر 1403 بروزرسانی: 23 مهر 1403 گردآورنده: baham1.ir شناسه مطلب: 2444

به "چه انگوری برای کشمش پلویی خوبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه انگوری برای کشمش پلویی خوبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید